Der har i denne uge været afholdt Creative Business Retreat på Houens Odde, hvor 14 deltagere i fire dage har arbejdet med deres forretningsidé. To af deltagerne er velkendte fra det lokale erhvervsliv.

22. oktober 2020

Creative Business Retreat er en aktivitet I det dansk-tyske Interreg5A projekt “VekselWirk”, hvor deltagerne får mulighed for at arbejde uforstyrret og fokuseret og meget intenst med deres forretningsidé eller iværksætter virksomhed i fire dage. Deltagerne får forplejning, arbejdsmaterialer, workshops og transport fra Pakhuset til Retreatet i den smukke og uforstyrrede skov på Houens Odde. Deltagerne må ikke forlade stedet undervejs, og skal som afslutning lave et Final Pitch, så man kan spore fremskridt i projektet. Forretningsidéerne er mangfoldige, og strækker sig fra sociale byrumsmøbler til sportstøj for kvinder.

To af deltagerne kender mange fra det lokale erhvervsliv, da de begge har veletablerede virksomheder – nemlig Merete Due Paarup og Carsten Borch. Creative Business Retreat var en gylden mulighed for dem, for at slå pjalterne sammen, da de længe har taget tilløb til at forene deres ”superkræfter”, og skabe et koncept, der gør det nemmere at være grønnere.

“Creative Business Retreat har skabt nogle rammer, der gør, at man forpligter sig selv til at skabe resultater inden for den tid man har til rådighed”

Carsten Borch

- Creative Business Retreat har skabt nogle rammer, der gør, at man forpligter sig selv til at skabe resultater inden for den tid man har til rådighed, forklarer Carsten Borch. Vi har arbejdet fokuseret og inden for dogmer som ”det skal kunne sælges på tirsdag…” og ”det skal skubbe på den grønne omstilling, både i det private og hos virksomheder”.

- Vi gør det lettere at blive lidt grønnere, forklarer Merete Due Paarup, der sammen med Carsten Borch har skabt konceptet ”De Grønne Fightere”. Målet er at formidle og nudge vores medlemmer til at lave små ændringer hen imod en grønnere hverdag, og samtidig, med viden og indsigter, at nedbryde de barrierer der til tider kan få det til at virke uoverskueligt at omstille sig – både for den enkelte borger og virksomheder.

Vekselwirk er et grænseoverskridende samarbejde mellem Kolding Kommune (Kolding), Designskolen (Kolding), Dansk Designcenter (Kolding), Business Kolding (Kolding), Anschar GmbH (Kiel), Wissenschaftszentrum (Kiel), Heinrich Böll Stiftung Schleswig Holstein (Kiel), Kiel Region GmbH (Kiel), TechnikZentrum (Lübeck), Roskilde Handelsskole (Roskilde).

VekselWirk har til formål at skabe synergi for det kreative erhverv med kreative værktøjer (såsom design thinking) på tværs af de fire samarbejdsbyer. Endvidere skal VekselWirk med forskellige aktiviteter, understøtte og formidle udviklingen af innovative idéer, etablering af nye virksomheder samt vidensdeling på tværs af grænser.

Projektet finansieres af midler fra Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.