Nu sidder vi her så igen. Måske bag skærmen på hjemmearbejdspladsen, uden mulighed for at tage på Trapholt eller i biografen. Sådan var det også for et år siden, hvor Danmark var lukket ned på grund af pandemien.

21. december 2021
Morten Bjørn Hansen, adm. direktør v. Business Kolding

For de mange i hotel- og restaurationsbranchen – og andre i servicebrancher som er hårdt ramt nu – er det ekstra hårdt og fortvivlende at gå julen i møde. Det var jo netop nu, at man skulle have indhentet lidt af det tab, som sidste vinter og forår gav virksomhederne. Jeg håber, at kompensationsordningerne kan hjælpe dem gennem en vanskelig tid.

Det er svært at stille spørgsmålstegn ved restriktionerne, når man ikke selv har ansvaret for eller kompetencerne til at forstå de sundhedsfaglige aspekter af pandemien. Men jeg undrer mig nu fortsat over, at der ikke, for længe, længe siden, er udarbejdet en strategi for op- og nedlukning. En plan som kan sikre, at virksomhederne på forhånd ved, hvilke knapper der skrues på - og hvornår. Det er som om, det stadig skal komme som en overraskelse på et pressemøde, hvad der kommer af konkrete restriktioner. Det må man altså kunne gøre bedre.

Ser man bort fra de brancher og virksomheder, som er ramt meget hårdt, så kan vi trods alt glæde os over, at mange brancher er kommet godt igennem krisen. Deres største udfordringer lige nu er den generelle mangel på arbejdskraft i Danmark, samt voldsomt høje råvarepriser. De udfordringer skal gerne løse sig i 2022, hvis vi skal kunne holde gang i den økonomiske fremgang.

2022 tegner måske mere spændende, end godt er. Vi vil fra Business Koldings side gøre, hvad vi kan for at hjælpe virksomhederne og lære dem endnu bedre at kende. Selv om vi desværre må aflyse nytårskuren – for andet år i træk – så håber vi på, at vi snart kan være med til at samle erhvervslivet igen.

Virksomhederne har brug for at stå sammen og samarbejde med et nyvalgt byråd, som har mange opgaver at tage fat på nu. Vi har et fælles mål om bæredygtig vækst, vi skal have styrket uddannelserne i Kolding, og vi skal have fortalt, hvor utroligt godt det er at bo og arbejde i vores kommune.

Mit nytårsforsæt er at tale tingene op. Slut med at brokke sig over småting, som vi godt ved ikke betyder så meget i virkeligheden. Hele Danmark skal vide, hvor fantastisk her er i Kolding. Men det starter altså med, at vi selv tror på det, og siger det højt til hinanden. Vil du være med til det?

Glædelig jul og godt nytår.

Morten Bjørn Hansen