Begreber som ’fremtidens produktionsformer’ og ’bæredygtighed’ bliver ofte fremstillet som trusselsbilleder for SMV’er: Enten er I med, eller også overlever I ikke.

15. april 2021

Derfor ønsker IBA med årets Forskningens Døgn d. 28. april at bidrage med en nuanceret debat af fremtidens muligheder indenfor både produktionsformer og bæredygtighed. Arrangementet afholdes online, og dagen byder både på oplæg og paneldebat, hvor du med aktuel forskning kan finde inspiration til additive manufacturing, robotteknologi og designprocesser.

Lektor ved SDU, Kristina Andersen, vil i et oplæg komme ind på robotteknologi og grøn omstilling. Robotter spiller en stadig større rolle i produktion og service, og den øgede robotteknologi åbner nye muligheder for grøn omstilling, og mange virksomheder har allerede sparet penge på at begrænse brugen af energi, vand, kemikalier og andre råstoffer.

Er du klar til forandringer i din virksomhed, så er ’Design Sprint’ måske noget for dig. Du kan høre Ph.d. Sidse Bornedal fra Designskolen fortæller om ’design sprintet’, som er en populær og lynhurtig designprocess, hvor du på bare fem dage får indkredset et problem, udviklet en idé, bygget en prototype og testet den med brugerne.

Du får også et oplæg med Seniorforsker ved DTU, David Bue Pedersen, der vil fortælle om additive manufacturing. Undervejs bliver du præsenteret for nogle små video, hvor du bl.a. kan møde Karsten Friis Hansen fra IBA Nexttech når han fortæller om mulighederne med 3D print.

Forskningens Døgn er en landsdækkende videnskabsfestival, der skaber mødesteder mellem forskere, borgere og virksomheder. Arrangementerne løber af stablen fra 23. til 29. april. Læs mere på Forskningens Døgns hjemmeside.

Tilmeld dig arrangementet på IBA på linket herunder...