Tilbage i 2016 gik Nicolai Justesen Uhd ned med stress under sit studie på Aalborg Universitet, hvor han læste en bachelor i erhvervsjura. Han flyttede hjem til Kolding, gik sygemeldt, og fik konstateret diagnosen Aspergers. Men idag er Nicolai fastansat hos Business Kolding.

17. marts 2023

Efter en længere sygemelding blev Nicolai igennem Jobcentret sendt ud i forskellige virksomhedspraktikker, inden han i 2021 endte hos Business Kolding, hvor han startede i et 8-ugers jobafklaringsforløb – et forløb der flere gange blev forlænget. Siden blev Nicolai godkendt til flexjob, og er nu blevet fastansat, som administrativ medarbejder hos Business Kolding, hvor han er på kontoret 15 timer om ugen, fordelt på tre dage.

Nicolai har altid vist han ikke var som alle andre, han gik i specialklasse i folkeskolen og blev mobbet af de andre elever, og først i 2018 fik han diagnosen Aspergers.

“Selv om jeg nok altid har vidst, at jeg havde en diagnose, så var det godt at få sat navn på.”

Nicolai Justesen, Business Kolding

- Selv om jeg nok altid har vidst at jeg havde en diagnose, så var det godt at få sat navn på, fortæller Nicolai, der med sin historie, også gerne vil være med til at inspirere andre. Det har gjort, at jeg har lært meget om mig selv, og især hvordan jeg kan leve et normalt liv, med de udfordringer jeg har. Det handler primært om ro og struktur.

Som administrativ medarbejder er Nicolais opgaver hos Business Kolding meget blandede, men hans største styrke er at skabe struktur. Han har derfor arbejdet meget med datavedligehold og opdateringer i vores CRM-system, GDPR, kortlægning af GDPR-processer, datahåndbog, samt praktisk arbejde ifm. Business Koldings events.

- Når man i mange år har stået udenfor arbejdsmarkedet og har forskellige psykiske udfordringer, så får man nemt et mindreværdskompleks, fortæller Nicolai. Det gjorde jeg i hvert fald. Og man bliver fanget i en ond spiral, som det er svært at komme ud af.

Direktør hos Business Kolding, Morten Bjørn Hansen ser også positivt på, at Nicolai er lykkedes så godt:

- Jeg tror der desværre, at der er en del som får en svær start på arbejdslivet, fordi de ikke lige passer ind i de job, der allerede tilbydes. Men som vi har oplevet med Nicolai, så handler det nogle gange om at tilpasse opgaverne til medarbejderen - og så skaber det værdi.

“Hos Business Kolding er jeg blevet mødt af kolleger, der tror på mig. Jeg har løst nogle opgaver, der er konkrete og helt sikkert gør en forskel for andre.”

Nicolai Justesen, Business Kolding

- Hos Business Kolding er jeg blevet mødt af kolleger, der tror på mig. Jeg har løst nogle opgaver, der er konkrete og helt sikkert gør en forskel for andre. Det giver et kæmpe energiboost og meget mere selvtillid. Også mine forældre kan mærke, at jeg har ændret mig personligt og trives langt bedre, forklarer Nicolai

- Som andre virksomheder synes jeg, at vi i Business Kolding har et medansvar for at skabe plads til nogle af dem som befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet, fortsætter Morten Bjørn Hansen. Jeg synes det er særligt svært at acceptere, at vi har unge der enten ikke er i uddannelse eller mangler et job. Men det som har overrasket mig positivt, er den stolthed hele arbejdspladsen har fået af, at vi gav Nikolaj en chance - og lykkedes med det. Det er jo guld værd for arbejdspladsen.

Til at starte med sad Nicolai meget ved sit skrivebord og sagde ikke meget på fællesmøderne, men i dag deltager han både i sociale arrangementer, men også i flere af de store arrangementer som Business Kolding er vært for. Kollegaerne har siden Nicolai startede hos Business Kolding, været vidne til en stor udvikling hos den unge kollega.

- Det betyder meget, at man bliver behandlet som alle andre. Selv om det ikke er altid jeg har overskud til at deltage i sociale arrangementer, så betyder det meget, at man bliver spurgt om man vil deltage.