Tror du, at dine indkøbsvaner ligner størstedelen af danskernes? E-handelsanalysen fra Dansk Erhverv for 2024 viser danskernes mad- og indkøbsvaner sammenlignet med tidligere år. Dansk Erhverv har trukket de vigtigste tal ud af analysen – dem får du her.

21. marts 2025
Katrine Skrydstrup

Danskerne forbrugte 192 mia. kr. på nettet i 2024 hvilket er 34 mia. kr. mere end i 2023.
Igen i 2024 er det tøj, sko og accessories, der er den største kategori både målt på antal handler og samlet forbrug - 36% af disse køb er impulskøb.

Flere af analysens højdepunkter er:

  • 21% af danskernes handler blev foretaget hos de 20 mest benyttede netbutikker. Zalando står for knap 5% af handlerne.
  • Gennemsnitsprisen pr. handel i 2024 var 776 kr.
  • 51% af danskerne har gennemsnitligt handlet på nettet inden for den seneste uge, da de blev adspurgt (stigning på 3 procentpoint fra 2023).
  • 26% af køb på nettet er impulskøb. Blandt de unge er næsten hver tredje (32%) handel et impulskøb.
  • 42% af betalingerne i 2024 blev foretaget med smartphone. I 2017 var andelen kun 6%.
  • I 2024 begyndte 57% af handlerne med en søgning på smartphones.
  • Knap halvdelen (45%) vil anbefale netbutikken for deres seneste køb til andre.
  • Tyske e-butikker er fortsat mest populære blandt udenlandske netbutikker.
  • Pensionisterne har det højeste gennemsnitskøb på 900 kr. men de har de færreste køb pr. uge.
  • 49% af forbrugerne mener, at bæredygtighed er af nogen eller lille betydning - pensionisterne har størst fokus på bæredygtighed i forbindelse med e-handel.
  • Digitale indkøb til kæledyr er steget markant fra 2019 til 2024.
  • Hver tredje kunde foretager genkøb direkte i deres favoritbutik.
  • Prisen er steget i betydning de seneste 3 år, men bekvemmelighed er fortsat vigtigst for onlinekunderne.
  • 9% af købene returneres helt eller delvist. Onlinekunder beholder i høj grad de varer, som de køber.
  • 35% af de returnerede varer sendes tilbage, fordi størrelsen er forkert. De midaldrende refunderer oftere end andre grupper.
  • Ift. abonnementer har abonnementer og streamingtjenester størst udbredelse. Digitale ydelser og services købes oftere på abonnement end fysiske varer.
  • 60% af alle leveringer er selvhent. Her er blandt andet levering til pakkeshop, pakkeautomater og click n’ collect.
  • Andelen med streamingabonnement (86%) købt online er knap så stor som andelen med internetabonnement (94%).
  • 14% af forbrugerne foretrækker at handle alle typer af varer online. Det er lidt mere end i 2023 og 2022, og markant højere end tidligere.
  • Næsten 6 ud af 10 gaver (55%) købes af kvinder - 45% købes dermed af mænd.