Tror du, at dine indkøbsvaner ligner størstedelen af danskernes? E-handelsanalysen fra Dansk Erhverv for 2023 viser danskernes mad- og indkøbsvaner sammenlignet med tidligere år. Dansk Erhverv har trukket de vigtigste tal ud af analysen – dem får du her.
15. marts 2024
Tanja Marek
Efter en stor fremgang i 2021 og et marginalt fald i 2022 stiger danskernes e-handel igen med 3% i 2023. Danskerne forbrugte 158 mia. på nettet i 2023, heraf var 38,3 mia. abonnementskøb. Igen i 2023 er det tøj, sko og accessories, der er den største kategori både målt på antal handler og samlet forbrug. 38% af disse køb er impulskøb.
- 27% af danskernes handler blev foretaget hos de 20 mest benyttede netbutikker. Zalando står, trods et fald, for mere end 5% af handlerne.
- Gennemsnitsprisen pr. handel i 2023 var 810 kr.
- 48% af danskerne har gennemsnitligt handlet på nettet inden for den seneste uge, da de blev adspurgt.
- 4 ud af 10 køb på nettet er impulskøb. Blandt de unge, samt singler og par er næsten hver tredje (31%) handel et impulskøb.
- 40% af betalingerne foretages i 2023 med kort. Frem til 2017 stod betaling med kort for over 80% af transaktionerne.
- I 2023 blev søgninger hovedsageligt foretaget på smartphones med henblik på digital handel.
- Kunder over 60 år bruger betalingskort 20 procentpoint hyppigere end de unge.
- Knap halvdelen (44%) vil anbefale netbutikken for deres seneste køb til andre.
- 6 ud af 10 foretog deres køb på en mobil enhed.
- Tyske e-butikker er fortsat mest populære blandt udenlandske netbutikker.
- De unge onlinekunder har flest køb pr. uge, men også lavest gennemsnitskøb.
- 70% af forbrugerne mener, at bæredygtighed er af nogen eller lille betydning. Det er kun et fåtal der mener det er af stor eller ingen betydning.
- Digitale indkøb til kæledyr er steget markant fra 2019 til 2023.
- Hver tredje kunde foretager genkøb direkte i deres favoritbutik.
- Pris har fået lidt mere betydning i 2023, men bekvemmelighed er fortsat vigtigst for onlinekunderne.
- I 2023 overtog pensionisterne stafetten som den befolkningsgruppe med størst fokus på bæredygtighed i forhold til e-handel.
- 9% af købene returneres helt eller delvist. Onlinekunder beholder i meget høj grad de varer, som de køber.
- 43% af de returnerede varer sendes tilbage, fordi størrelsen er forkert. De unge refunderer markant oftere end andre grupper.
- Ift. Abonnementer har abonnementer og streamingtjenester størst udbredelse. Digitale ydelser og services har den højeste forbrugerandel i 2023.
- 56% af alle leveringer er selvhent. Her er blandt andet levering til pakkeshop, automater og click n’ collect.
- Andelen med streamingabonnement (86%) købt online er knap så stor som andelen med internetabonnement (94%).
- 13% af forbrugerne foretrækker at handle alle typer af varer online. Det er på niveau med 2022, og markant højere end tidligere.
- Gaver købes ofte i november og december. I 2023 lagde gavekøbende i december ikke den samme afstand til de øvrige måneder som i tidligere år.
- 6 ud af 10 gaver (58%) købes af kvinder - 42% købes dermed af mænd.