Deloitte og Foreningen Business Kolding præsenterer de tre nominerede til Verdensmålsprisen 2019.
4. februar 2020
Vinderen kåres torsdag 27. februar 2020, hvor Foreningen Business Kolding inviterer til Awardshow 2020 på Comwell i Kolding. De nominerede er...
Eltang Skole og Børnehave
Eltang Skole og Børnehave støtter ikke mindre end syv af FN’s Verdensmål og har ansøgt UNESCO om at blive verdensmålsskole. I skole og børnehave er det ikke kun pædagoger, lærere og ledelse, der snakker FN Verdensmål og bæredygtighed. De har taget skridtet videre og involverer eleverne.
Startskuddet lød helt tilbage i 2010, hvor de fik ”Grønt Flag”. Siden har de indført faget BID – bæredygtighed, innovation og design, hvor der arbejdes med bæredygtighed, forbrug, klima og alternativ energi. Eleverne har bygget et bæredygtigt og klimavenlig halmhus af genbrugsmaterialer. De har holdt energiaften for forældre, og arbejdet med ’Stop sult’, hvor de har lavet mad af nødhjælpsrationer og samlet mad til Kolding Madhjælp. Et verdensmål som også er et fokus i Nordplussamarbejdet med deres partnerskoler i Finland og Litauen.
Skole og børnehave arbejder tæt sammen med Kolding Kommune og med lokalområdet. De har et tæt samarbejde med Birkemose Golfklub, hvor alle skolebørn og børnehavebørn er gratis medlem. De har været med til at udvikle en ”multi-golfbane”, bygget madpakkehus og flettet og opsat storkerede i naturområdet.
I forbindelse med projektet ”Danmark planter træer” har eleverne været med til at plante 4.000 træer. De har i samarbejde med en landskabsarkitekt bygget læhegn i et nybyggerkvarter. Der er etableret et vådområde i Birkemosen, og her skal eleverne være med til at etablere og vedligeholde trampestier, og så skal området bruges til naturfagsundervisning i bl.a. biodiversitet. De har været med i et vandløbsprojekt, hvor eleverne har lavet gydebanker, så ørrederne kommer tilbage til vandløbet for at gyde.
“Eltang Skole og Børnehave har netop holdt rejsegilde på et bæredygtig økolaire, som eleverne er med til at udvikle af genbrugsmaterialer.”
Eltang Skole og Børnehave har netop holdt rejsegilde på et bæredygtig økolaire, som eleverne er med til at udvikle af genbrugsmaterialer. Økolariet skal fremme undervisningen i naturfag og skal på sigt indeholde et robotdrevet bed, spiringsbænke, rensningsanlæg med fisk, sommerfuglefarm, terrarie samt insekt- og bihotel. De har modtaget en pris fra Novo Nordisk fonden på 200.000 kr. til økolariet, der også skal kunne anvendes af andre skoler.
Eltang Skole og Børnehave lærer eleverne om bæredygtighed og verdensmål, men de gør også noget ved det i forhold til egne bygninger. Det er en gammel energitung skole, men de har etableret 300 kvm. solceller, opsat pillefyr, sparepærer, automatisk tænd/sluk og har på den måde reduceret CO2 forbruget med 98%. Gennem forskellige vandbesparende foranstaltninger er vandforbruget reduceret med 10%.
De har et helt specielt mindset i Eltang. Et mindset der også indebærer en fejlkultur. Her lærer de børnene, at det er ok at lave fejl – det er det vi bliver klogere af.
Eltang Skole og Børnehave støtter verdensmål nr. 2 Stop sult, nr. 4 Kvalitetsuddannelse, nr. 6 Rent vand og sanitet, nr. 7 bæredygtig energi, nr. 8 Anstændige jobs og økonomisk vækst, nr. 10 Mindre ulighed, nr. 11 Bæredygtige byer og lokalsamfund, nr. 12 Ansvarligt forbrug og produktion, nr. 15 Livet på land og ikke mindst nr. 17 Partnerskaber for handling.
Eleverne opnår kompetencer ved projekter i nærmiljøet, men kan senere udnytte dem globalt.
Besøg Eltang Skole og Børnehave på www.eltang-skole.aula.dk.
LM Wind Power
LM Wind Power er en af verdens største producenter af vindmøllevinger, og i 2016 tog de en beslutning om, at de ville være CO2-neutrale i 2018, og det mål er blevet indfriet. Deres carbon footprint blev reduceret fra 240.000 tons CO2 til ”Net Zero”.
De har hovedkontor i Kolding og testcenter i Lunderskov, og alt produktudvikling foregår i Danmark. De har omkring 500 medarbejdere i Danmark, 14.000 på verdensplan. LM Wind Power har produceret verdens længste vinge på 107 meter til en 12MW vindmølle der kan generere grøn strøm til 16.000 husstande.
Verden gennemgår i øjeblikket en energiomstilling, hvor vindindustrien spiller en vigtig rolle. Derfor besluttede LM Wind Power at tage deres egen medicin, og skiftede til grøn strøm på vejen til at blive CO2-neutrale. Den vedvarende energi udgør fortsat kun 7% af verdens energiforbrug, så jo flere der skifter til grøn strøm, jo flere bliver interesseret i vindenergi.
Som en førende virksomhed i branchen, ønsker de at fremme at ’grøn forretning er god forretning’. Hermed støtter de FN’s verdensmål nr. 7, Bæredygtig Energi, samt nr. 13 Klimaindsats, og bæredygtighed er en central del af deres virksomhedsstrategi. LM Wind Power tilsluttede sig allerede i 2010 ’FNs Global Impact’ og begyndte at transformere produktionen i en grønnere retning, hvor der blandt andet bliver kigget på energiforbrug, affald og transport af materialer.
“Men at en enkelt virksomhed bliver CO2-neutral, er ikke nok til at løse verdens store udfordringer, så nu deler LM Wind Power alt deres viden, så andre virksomheder kan gøre det samme.”
Men at en enkelt virksomhed bliver CO2-neutral, er ikke nok til at løse verdens store udfordringer, så nu deler LM Wind Power alt deres viden, så andre virksomheder kan gøre det samme. De har udviklet spillet ’Go Carbon Neutral’, hvor man på tid skal gøre en fiktiv virksomhed CO2 neutral. Det er et samtaleværktøj, der skaber aktivitet og læring. Spillet blev udviklet til internt brug, men nu har mere end 1.000 personer deltaget, bl.a. blev det præsenteret ved et Verdensmål-topmøde i Bruxelles i 2019, ved et Wind Energy Denmark-arrangement i Herning og ved et Wind Europe Offshore-arrangementet i København
På LM Wind Powers hjemmeside finder du ”10 steps to carbon neutral”. Med korte vejledninger, overvejelser, terminologi, fifs og citater forenkler manualen processen til grøn omstilling, en drejebog som LM Wind Power selv manglede, da de gik i gang. Det har genereret en stigning på 244% i sidevisninger på deres hjemmeside.
Af øvrige resultater kan nævnes en årlig energibesparelse på 2,6 millioner dollars i programmets første år, som led i det globale energieffektivitetsprogram. De er blevet inviteret af borgmesteren af Qinhuangdao i Kina til at stå i spidsen for et ’CO2-neutral topmøde’, hvor mere end 200 lokale virksomheder og ledende embedsmænd deltog, og sidst men ikke mindst, har de indgået et partnerskab med CSR Europe for at dele CO2-neutral budskabet videre gennem uddannelse og deres 'Go Carbon Neutral' spil.
Besøg LM Wind Power på www.lmwindpower.com.
Pieszak
Henriette Pieszak gør, med mærket Tomorrow Denim samt Pieszak Swan line, op med en branche, der er den næstmest forurenende i verden, kun overgået af olie- og gasindustrien. Som den første denimvirksomhed i Danmark fik de Svanemærket, og er det eneste brand i verden, der er certificeret med både Svanemærket og EU-blomsten. De støtter ikke mindre end 8 verdensmål, nemlig nr. 3, 6, 7, 8, 9, 12, 14 og 15.
Bag brandet Tomorrow Denim står grundlægger Henriette Pieszak, der også har mærkerne Pieszak og Ivy Copenhagen. Udlært fra den Italienske denimproducent Legler og med en designbaggrund fra Bestseller og Hummel startede hun, tilbage i 2007 Piezak, og i 2017 etablerede hun brandet Tomorrow Denim, da hun ønskede en større ansvarlighed i branchen. I produktionen af denim bruges formaldehyd og hormonforstyrrende kemikalier, enorme mængder vand og energi og arbejdsforholdene på fabrikkerne kan være under al kritik. og Henriette havde en idé om, hvad der kan gøres i branchen, men ville ikke vente på at de store spillere tog første skridt.
Svanemærket et branchens Michelin-stjerne, den sværeste certificering at opnå, og den gives kun til virksomheder, der i produktionen overholder de strengeste krav til både miljø, sundhed og sociale forhold under hele produktets rejse fra bomuldsmark til færdigt produkt.
At gå benhårdt efter Svanemærket og EU-blomsten har blandt andet betydet, at de har nedsat forbruget af vand fra gennemsnitligt 140 l. pr. jeans til 1 l. pr. par. Også arbejdsforholdene ved producenten er blevet bedre. Udover at sikre de lever op til kriterier som ligeløn mellem køn og fair arbejdstider, er der iværksat tiltag som ekstra ventilation ved hver eneste symaskine for at forhindre arbejdernes optagelse af støvpartikler, medarbejderne bliver hentet i bus derhjemme for at skabe sammenhold og spare miljøet, og der er etableret en have for at sikre tilgang til frisk luft og socialt samvær i pauserne.
Det har været vigtigt for Tomorrow Denim, at lave et produkt, hvor bæredygtighed er indtænkt i hele designets fødekæde, men hvor der samtidig ikke er gået på kompromis med pasform og kvalitet. Man skal blive glad, når man ser sig selv i spejlet, derfor er der 4 prøvninger af tøjet i løbet af processen for at sikre korrekt pasform.
“Tomorrow Denim er retningsgivende for hele branchen, og flere danske mærker følger efter. Henriette ser gerne, at der mere oplysning til slutforbrugeren omkring fremstillingsmetoden af det tøj der bliver solgt.”
Tomorrow Denim er retningsgivende for hele branchen, og flere danske mærker følger efter. Henriette ser gerne, at der mere oplysning til slutforbrugeren omkring fremstillingsmetoden af det tøj der bliver solgt. Da det fx ikke findes varedeklarationer på tøj som det gør i andre brancher som fx fødevare eller kosmetik. Det kræver derfor, at man som branche står sammen og finder en løsning, og derfor deler hun gerne ud af sin viden og erfaring til andre, der ønsker at følge efter.
Det er en helt enestående præstation Tomorrow Denim leverer, og de har da også vundet CSR-prisen ved Elle Style Award (modebranchens pris), samt indstillet til en dansk designpris inden for bæredygtighed, hvor de var udvalgt blandt 5 kandidater på tværs af flere brancher. Men den største pris er ifølge Henriette Pieszak at virksomheden formåede at komme igennem Svanemærkets hårde nåleøje som det første tøjbrand i Danmark.
Pieszak Aps leverede 120.000 par jeans i 2019. De sælges i de største modehuse i verden og både i Paris, USA og Japan, og senest har Tomorrow Denim også fået en jersey-serie i sortimentet – bæredygtighed bliver vejen frem for alle tre mærker.
Bæredygtigt tøj er ikke en modetendens – det er nutiden og en naturlig del af fremtiden.
Besøg Pieszak på www.pieszakdenmark.com