Giv forsyningskæden en screening og følg resultaterne. Sådan lyder budskabet fra Søren Maarssø, Adm. direktør hos Tresu i Bjert.

11. september 2015

Hans virksomhed har gennemgået et supply chain forløb, og resultatet er ikke til at tage fejl af. Virksomheden er nu optimeret, men der er kontinuerligt behov for optimering og Tresu har fået sat tingene i system, så de hurtigere kan få overblik over produktion og kapacitet.

Business Koldings medlemmer fik torsdag syn for sagen. De var inviteret til morgenmøde, hvor Søren Maarssø åbent fortalte om både de lette og svære beslutninger i processen.

Et af midlerne er at få styr på virksomhedernes supply chain. Derfor er professor ved SDU, Jan Stentoft, koblet på projektet. Han har i ti år forsket i produktion- og industrivirksomheders supply chain, og har teorien til at få supply chain integreret i en virksomhed, så det også virker.

” Supply Chain er jo egentlig bare et smartere ord for logistik. I virkeligheden drejer det sig om at få styr på sin forsyningskæde, og få sat sine indkøb og udgifter i system. Så glem alt om smarte tre bogstavs forkortelser, og kom i gang med at sætte produktionen i system, lød det fra professor Jan Stentoft, da han her til morgen sparkede projekt Danmarks Produktionscentrum i gang.

For mange danske produktionsvirksomheder drejer det sig om at få teori og praktik til at mødes, så forretningen udvikles. I Tresus tilfælde skulle der foretages en procesanalyse, eller som Jan Stentoft kalder det, ”En øvelse hvor man hopper op på ryggen af virkeligheden”.

For Tresu var udfordringen ikke manglende ordrer, men derimod at overblikket over ordrerne manglede. De troede, at de skulle bygge til, og lave flere produktionslinjer, men det satte Jan Stentoft en stopper for. I stedet handlede det for Tresu om at få ryddet op.

- Når vi fik en ordre ind så gjaldt det for os om at få den i gang. Og derfor satte vi alt for mange ting i produktion på en gang, og fyldte produktionshallen op. Og så fik vi via Jan Stentoft i stedet sat tingene i system, så ordrerne, der skulle være klar om to uger, ikke bare blev sendt videre, men at vi i stedet først sendte ordrerne ud i produktionen, når de skulle laves, fortæller Adm. direktør på Tresu, Søren Maarssø.

I dag er der indført visuel planlægning. Det betyder, at der midt i produktionen er en tavle, hvor det er synligt for alle, hvor mange ordrer der er, og hvor mange procent af kapaciteten der er tilgængelig. Ved at dele opgaverne op i farver efter hvor meget de haster, har alle i dag et overblik over, hvor travlt der er, og om der skal rykkes rundt i produktionen, så det er de rigtige ordrer, der laves færdig først.

Vi havde et gammeldags system, hvor folkene i produktionen lavede hvad de fik besked på, og så henvendte de sig ved værkføreren, når de var færdige, og spurgte hvad de så skulle lave. I dag kører vores produktionsform mere selvstændigt. De kan selv se på tavlen hvilke opgaver der er, og se deres egen rolle, så de når de er færdige med en opgave, straks går i gang med den næste, og ikke skal henvende sig hos værkføreren”, siger Søren Maarssø.

Han har også bedt produktionsmedarbejderne om at blive ved maskinerne, og har nu ansat en ”runner”, der løber efter materialer og fejekoste. Derved udnyttes produktionsfolkenes kompetencer fuldt ud.

Hele supply chain forløbet hos Tresu har været en succes, og har nu givet værdifulde input til at SDU nu sammen med Trekantområdets erhvervskontorer udbyder et skræddersyet kompetenceforløb i supply chain.

Så skal dig og din virksomhed udfordres, så tilmeld dig de fire todages moduler, der starter den 6. november 2015. Læs mere her.

Vil du have en smagsprøve og høre Jan Stentofts pointer på hvad supply chain kan gøre for din virksomhed? Så har du også mulighed for at deltage i et en dags seminar. Se mere her