I starten af 2024 gik Business Kolding på jagt efter nye lokaler i Kolding. Efter en god dialog med vores udlejer, blev vi enige om at blive i vores eksisterende lokaler i Pakhuset på Sdr. Havnegade. Men vi havde stadig brug for, at der skete noget nyt i vores ”gamle” lokaler, så de passede bedre til hvordan organisationen havde udviklet sig.
2. maj 2025
Signe Z. N. Madsen
Business Kolding droppede flytteplanerne og i dialog med bestyrelsen satte vi gang i en ny-indretning af vores eksisterende lokaler, så de levede op til medarbejdernes ønsker for samarbejde, fleksibilitet og fokuseret arbejde. Udover trivsel, var det overordnede fokus på genbrug og bæredygtighed, og ambitionen var at komme i mål med et ”nyt kontor” for få midler.
I samarbejde med den lokale virksomhed Hello Office gik vi derfor i gang med at forny vores storrumskontor – en proces, der ikke kun handlede om indretning, men om at understøtte den måde, vi arbejder og samarbejder på.
Man skal trives, hvor man arbejder – og arbejde, hvor man trives
Som arbejdsgiver er det vigtigt for Business Kolding, at vores kontormiljø understøtter medarbejdernes arbejdsformer og at vi kan tilbyde en attraktiv arbejdsplads, hvor medarbejderne trives og har lyst til at være. Hos os handler det meget om et fleksibelt og indbydende kontor, hvor der er plads til både fordybelse og fællesskab.
Ønskerne til den nye indretning var mange og der skulle skabes balance mellem åbne og private zoner; være fleksible arbejdsområder til medarbejdere, samtidig med at kontoret fortsat skulle være åbent og imødekommende for de gæster og samarbejdspartnere, der kommer dagligt på vores kontor.
I samarbejde med Hello Office blev et centralt element i fornyelsen at skabe "rum i rummet" – små afskærmede zoner, som kan bruges til møder, fokuseret arbejde eller bare en stille stund. Her har gardiner og materialer spillet en vigtig rolle. Ikke alene bidrager de til akustikken og æstetikken, men de har også været med til at skabe en rarere måde at dele et storrumskontor på.
Genbrug af møbler og kreative løsninger
Bæredygtighed var et vigtigt fokuspunkt i processen, og vi genbrugte fx vores eksisterende skabe og kontormøbler, som i samarbejde med konsulenterne fra Hello Office blev ”forvandlet” med farverige opslagstavler og ny beklædning. Farverne på gardiner og opslagstavler blev afstemt med nye vægfarver for at skabe en ny, harmonisk helhedsoplevelse.
Målet for vores ”ny kontor” var at skabe et kontor, der gav de bedste rammer for trivsel, og som kunne bryde vores meget store storrumskontor op i mindre og mere hjemlige zoner. Med ganske få, men effektfulde virkemidler, føles det næsten som om vi har fået et helt nyt kontor, selvom vi blev i Pakhuset!
Hvem er Hello Office?
Hello Office er en del af virksomheden Form3, som holder til på Albuen i Kolding.
Virksomheden leverer skræddersyede kontorindretninger for virksomheder og beskæftiger indretningsarkitekter, 3D-tegnere og montører.