Har din virksomhed ambitioner om at blive leverandør til Kolding Kommune? Så er der gode muligheder for at byde ind på spændende opgaver – uanset om du tilbyder produkter, serviceydelser eller specialopgaver.
7. marts 2025
Kolding Kommune
Udbudsgrænser – Sådan fungerer det hos Kolding Kommune
Når Kolding Kommune indgår aftaler med leverandører, sker det inden for rammerne af EU's tærskelværdier. Tærskelværdierne er de beløbsgrænser, der afgør, om en offentlig kontrakt skal i EU-udbud. Læs mere om tærskelværdier her.
Kort fortalt betyder det, at hvis Kolding Kommunes samlede køb af tjenesteydelser eller varer overstiger tærskelværdien over en 4-årig periode, skal kontrakten i EU-udbud, hvor leverandører kan byde ind på opgaven.
For opgaver, hvor forbruget ligger under tærskelværdien, men overstiger 500.000 kr., skal kommunen som minimum gennemføre en markedsafklaring eller indhente tilbud fra flere leverandører, før der kan indgås en kontrakt. Dette sikrer gennemsigtighed og konkurrence, så kommunen altid får den bedste løsning til prisen.
Sådan Bliver Du Leverandør via SKI og KomUdbud
Kolding Kommune gør som hovedregel brug af SKI-aftaler (Statens og Kommunernes Indkøbsservice), der samler offentlige indkøb på tværs af kommuner og sikrer konkurrencedygtige priser og høj kvalitet. Hvis du fx leverer møbler, IT-udstyr eller andre standardvarer, er det ofte et krav, at du er tilknyttet en SKI-aftale for at kunne levere til kommunen.
Du kan løbende holde dig opdateret på gældende SKI-aftaler og følge med i kommende udbud. Vil du blive SKI-leverandør, kan du læse mere om processen på SKI’s hjemmeside.
Derudover deltager Kolding Kommune i indkøbsfællesskabet KomUdbud, hvor flere kommuner samarbejder om at sende større opgaver i udbud. KomUdbud giver virksomheder mulighed for at byde på opgaver, der dækker flere kommuner – og dermed skabe større forretningsmuligheder. Læs mere om KomUdbud og deres kommende udbud her.
Kolding Kommune gennemfører også egne udbud – både større EU-udbud og mindre tilbudsindhentninger. Kommunen har ikke mulighed for at stille krav om, at leverandøren skal være lokal, men alle virksomheder kan byde ind på opgaverne. De gældende regler og vejledninger kan du finde på udbudsområdet.
Alle offentlige udbud i Danmark annonceres på udbud.dk, hvor du kan finde aktuelle opgaver og holde dig opdateret. Når du byder på et udbud, er det vigtigt at gennemgå udbudsmaterialet grundigt og sende alt påkrævet dokumentation – herunder det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD).
Manglende eller mangelfuld dokumentation kan føre til udelukkelse fra konkurrencen, da loven kun giver begrænset mulighed for at rette op på fejl. Du kan læse mere om ESPD på udbud.dk og sikre, at dit bud lever op til kravene fra starten.
Kolding Kommune benytter sig pt. af et dynamisk indkøbssystem (DIS) på følgende 3 områder. Her har alle der opfylder kravene mulighed for at blive optaget, og dermed deltage i udbudene:
- Ad hoc buskørsel
- Biler (personbiler, varebiler, ladvogne og busser)
- Legepladser
Ved et DIS ”genåbnes” konkurrencen hver gang der er behov for et indkøb og leverandøren tildeles derfor opgaver løbende som de konkurrenceudsættes.
Små aftaler: Kolding Kommune benytter sig også af små aftaler på områder hvor Kommunes forbrug ikke er så stort. Hvis man vil være leverandør på de små aftaler kræver det følgende:
- Området må ikke i forvejen være dækket af en SKI-aftale eller egen aftale
- Leverandøren skal kunne levere ud til alle institutioner/afdelinger i Kolding Kommune
- Leverandøren skal tilbyde Kolding Kommune en fornuftig rabat
- Leverandøren skal være indstillet på at lave et katalog der kan indlæses i vores E-handelssystem, med passende billeder og tekst.
- Leverandøren skal kunne lave en elektronisk faktura der lever op til kommunens krav
- Leverandøren skal være indstillet på at de ca. en gang årligt bliver kontrolleret. Såfremt der findes fejlfaktureringer skal disse tilbagebetales til Kolding Kommune
- Leverandøren skal være indstillet på at der indgået en kontrakt der beskriver diverse forhold som hvilke gebyrer der må opkræves, hvad levering må koste, hvor lang tid må en levering tage fra bestilling, hvor ofte og med hvilket indeks kontrakten må reguleres osv.
Kolding Kommune har følgende udbud i 2025 og 2026 der kan være relevante for lokale virksomheder. Der kan forekomme ændringer i listen:
Udbudsområde |
Forventet kontraktstart |
Firmagaver/personalegaver |
01-09-2025 |
Gadefejning – Entreprenørafdelingen |
01-10-2025 |
Vinduespolering – Administrationsbygninger |
01-08-2026 |
Madudbringning |
01-12-2026 |
Tolkebistand |
01-05-2027 |
Glarmesterydelser |
01-02-2026 |
Begravelseshjælp |
01-02-2027 |
Vinterbelysning/julebelysning i centrum |
01-10-2026 |
Skærmbriller til personale |
Uafklaret |
Bæredygtige buketter og bårebuketter |
Uafklaret |