Danske og europæiske erhvervskonsulenter kan give din virksomhed et hurtigt overblik over de forskellige støtteprogrammer, der er i Danmark og Europa.

3. oktober 2016

Den 23. august fik virksomheden Tantec besøg. Else Dyekjær Mejer fra Det Syddanske EU-Kontor og Lars Bo Frederiksen fra Business Kolding kom forbi virksomheden i Lunderskov til et sambesøg, hvor de to erhvervskonsulenter fra Danmark og Bruxelles i fællesskab så på de muligheder, som Tantec har i de danske og europæiske støtteprogrammer.

Tantec har siden 1974 arbejdet med overfladebehandling til produkter fra alle brancher, og ifølge Lars Bo Frederiksen, erhvervskonsulent ved Business Kolding, kan et sambesøg som det, han var en del af hos Tantec, skære en masse tid og overflødig information fra, når han screener syddanske virksomheders muligheder i danske og europæiske støtteprogrammer

”Jeg kender virksomhederne i kraft af mit arbejde som erhvervskonsulent i trekantsområdet. I Tantecs tilfælde ville jeg gerne have noget mere viden med til bordet om mulighederne i EU, og her kom Else ind i billedet. Mine spidskompetencer er at kende virksomhederne, deres produkter og udviklingstrin. Jeg kan matche dem med de nationale muligheder, men når det kommer til EU, er det ikke min primære opgave at kende alle programmer til fingerspidserne. Det er dog mit job at have det rigtige netværk, der ved, hvad EU kan byde på – og her kunne Else biddrage med en masse brugbar viden,” fortæller Lars Bo Frederiksen.

Hurtigt på bolden
Det at bruge tiden bedst muligt er en pointe, som Kim Saabye, der er Sales Director og partner i Tantec, er enig i. Han tog imod de to erhvervskonsulenter i august, og var rigtig glad for, at hans virksomhed kunne komme hurtigt på bolden.

”Modellen med et sambesøg var rigtig brugbar for os i Tantec. Vi mødte to professionelle konsulenter, der ret præcist kunne spore os hen imod de programmer, der matcher vores organisation og produkt. Vi har travlt – og behøver derfor ikke at skulle læse en masse informationsmateriale om mulige programmer igennem. Og der var det virkelig rart at holde møde med fokus på relevante støttemuligheder – uden at skulle fortælle om vores virksomhed fra 1974 og frem,” fortæller han og fortsætter,

”Det er positivt at få et hurtigt, kompetent indblik i, hvad vi nu skal arbejde videre med, så vi bruger tiden rigtigt,” siger Kim Saabye, der anbefaler andre virksomheder, der ønsker afklaring om mulig støtte, til at invitere erhvervskonsulenterne fra Danmark og Bruxelles indenfor til et møde.

At blive klædt ordentligt på
For Else Dyekjær Mejer fra Det Syddanske EU-Kontor er det også positivt at trække på de lokale erfaringer, når en virksomhed som Tantec skal kobles op med EU’s programmer, fx SMV-Instrumentet.

”Vi har en rigtig god dialog med mange virksomheder i Syddanmark – og besøger også masser af virksomheder selv. Men det er enormt givtigt for os som EU-konsulenter at kunne trække på de lokale erhvervskonsulenters kompetencer og kendskab til virksomhederne, som de arbejder med til dagligt. Jo bedre vi kender dem, jo bedre kan vi yde den service, der forhåbentligt ender ud i EU-støtte eller et nyt, internationalt partnerskab,” slutter Else Dyekjær Mejer.

Hvis du ønsker at høre mere om, hvordan et sambesøg kan skabe værdi for din virksomhed, så kontakt Else Dyekjær Mejer fra Det Syddanske EU-Kontor eller Lars Bo Frederiksen fra Business Kolding for nærmere information:

Lars Bo Frederiksen:
Telefon: +45 2021 3930