Da Danmark lukkede ned, kunne grafiker Heidi Kunst pludselig se ind i en periode uden omsætning i virksomheden, men pludselig tog hverdagen en helt ny drejning.

18. maj 2020

Normalt har grafiker Heidi Kunst en solid indtægt i sin egen virksomhed, hvor hun hver måned udgiver Kolding Kalenderen – en månedlig kulturkalender, hvor du får et overblik over events og turistattraktioner i Kolding Kommune. Men med lukkede hoteller, museer og spillesteder, var der ikke meget omsætning at komme efter, så kalenderen kom på stand-by.

For at få tiden til at gå begyndte Heidi at tegne på computeren i programmet Illustrator, for at få genopfrisket sin kunnen. De første motiver, der så dagens lys, var Rådhuset og Nicolai Kirke.

Heidi Kunst har siden Corona-krisens start fulgt med på TV, når Phillip Faber er gået på skærmen med fællessang, og hun er kæmpe fan. Derfor besluttede hun, at det næste motiv skulle være en tegning af Phillip Faber ved klaveret, og efter to dage var hun tilfreds med resultatet.

Motivet fik hun lavet på et mindre parti kopper, som hun viste frem på de sociale medier, og så begyndte forespørgslerne ellers at vælte ind. Hun besluttede sig for at sende et til Phillip Faber, der synes godt om det – og nu er det fundet sin plads i alle udsendelserne.

“Det hele startede jo med en tanke om, hvad kan jeg nu gøre, og så har det bare udviklet sig siden.”

Heidi Kunst, iværksætter

Efter en dialog med DR, fik Heidi lov til at sætte koppen i produktion, de første 500 blev hurtigt solgt, så der måtte hurtigt bestilles flere hjem. Heidi forventer også et stigende salg i den kommende tid, da koppen blev præsenteret i Billed-Bladet i sidste uge.

- Det hele startede jo med en tanke om, hvad kan jeg nu gøre, og så har det bare udviklet sig siden. Det har været så sjovt og lærerigt, at prøve iværksætterlivet igen. Jeg har jo skulle lære en masse nyt, lige fra et nyt forretningskoncept til at lave webshop, pakke og sende varer. Hele stuen er fyldt med emballage og bobleplast.

- Det er også helt fantastisk, når kunderne kontakter mig, for at fortælle hvor meget fællessangen, men også koppen, betyder for dem. Det er jo en del af et stykke Danmarkshistorie.

Tegningerne af Rådhuset og Nicolai Kirke er trykt på muleposer, som de begge har købt til at dele ud af. Om denne del at forretningen fastholdes, når Danmark åbner op og Kolding-kalenderen igen skal på gaden, ja det ved Heidi endnu ikke, det vil tiden vise.