Folk med hang til at tage springet og starte ny virksomhed holder til i Kolding. En ny undersøgelse viser, at Kolding ligger på en flot andenplads over antallet af nystartede virksomheder i Region Syddanmark.

11. maj 2017

Det er ASE, der netop har lavet undersøgelsen, der konkluderer, at kun Fanø topper Kolding med flere nystartede virksomheder i 2016. Koldings andenplads kommer ikke bag på Iværksætterchef hos Business Kolding, Claus Nygaard Jensen.

”Vi har et godt iværksættermiljø, som hele tiden tilpasses iværksætternes behov. Vi har desuden netop lanceret en ny model i forhold til vores iværksætterstrategi, så vi hele tiden har enten hånden under eller i ryggen på de nystartede virksomheder”, siger Claus Nygaard Jensen.

Modellen deler iværksætterprocessen op i 7 faser. Så iværksætterne ikke kun får hjælp i opstartsfasen, men hjælpes hele vejen frem til salg og stabil drift.

”Det er vigtigt, at man har fokus på hele modellen og ikke kun de første faser. I starten skal iværksætterne have rådgivning til at komme i gang. Men vi må ikke slippe dem, bare fordi de har fået en ordre, også kaldet Proof of sale og et CVR nummer. Der hvor vi kan se, at iværksætterne får det svært, det er, når de skal oparbejde en ordretilgang og udvikle forretningsgange der sikre en stabil drift i deres iværksættervirksomhed. Så derfor har vi nu lavet den 7 fasede iværksætter-model, der sikrer, at vi ikke slipper virksomhederne af opsyn for tidligt, men følger dem helt frem til de er blevet dygtigt til at vækste”, siger Claus Nygaard Jensen.

Derudover har Kolding en masse iværksættermiljøer, hvor iværksætterne kan støtte hinanden. Ligesom Business Kolding selv er drivkraft i House of Innovation og Pakhuset sammen med Syddanske Forskerparker. Der tilbydes gratis rådgivning fra blandt andet advokater og revisorer fast hver torsdag, og iværksætterkonsulenterne kommer ud til de potentiale iværksættere allerede mens der er studerende for at tænde iværksætterilden. Business Kolding har i sammenarbejde med uddannelsesinstitutionerne ansat en person som er dedikeret til at udføre den opgave. Tillige arbejdes der med at fremme iværksætterlysten helt ud i folkeskolen i et samarbejde med Kolding Kommune.

I Kolding er der i 2016 startet 15 virksomheder uden genstartere pr. 1000 indbyggere mellem 18-65 år. Tilsvarende topper Fanø listen med 15,9 virksomheder. I det hele taget er der mange af Trekantkommunerne, der klarer sig godt. Vejle indtager tredjepladsen i Region Syddanmark med 14,6 virksomheder pr. 1000 indbyggere, Middelfart ligger på 13,5, Fredericia med 11,9, Haderslev 11,3, Billund 11,1 og Vejen med 10,9.

Se den nye iværksættermodel her