COWI rapport om Koldings detailhandel viser, at byen fastholder sin markedsandel.
3. februar 2015
Rigtig mange kører fortsat til Kolding, når de skal have nye bukser, kjole eller andre udvalgsvarer. På trods af udfordringer med stigende nethandel fastholder Kolding sin position som Jyllands stærke handelsby, viser en detailhandelsanalyse, som Cowi har lavet for Kolding Kommune. Der bliver færre, men større butikker, og samlet omsætter de for 5,1 mia. kr.
Der er gennemført analyser af detailhandlen i Kolding Kommune i 2007 og 2014. En sammenligning viser, at Kolding Kommune stort set fastholder sin markedsandel i et faldende marked. Afstanden til konkurrenterne, mange kendte kædebutikker, positiv befolkningsudvikling, mange indpendlere og turister er nogle af årsagerne til, at detailhandlen i Kolding har klaret sig bedre end landsgennemsnittet i perioden 2007-2014.
Som alle andre har butikkerne i Kolding Kommune også mærket presset af en øget handel på internet. Derudover er Finanskrisen årsag til, at vi de seneste år generelt har brugt færre penge på tøj og sko, selv om mange stadig fylder indkøbsposerne.
- Samlet må vi sige, at detailhandlen i Kolding Kommune har klaret sig bedre igennem lavkonjunkturen end landsgennemsnittet. Vi kan se, at kunderne nævner flot og dejligt bymiljø, indkøb der kan kombineres med andet, samt udvalget af butikker og varer som de tre væsentligste årsager til, at folk tager til Kolding og handler. Når vi kigger på naboerne, er vores butikker også langt bedre til at tiltrække kunderne, siger Jørn Pedersen, borgmester i Kolding Kommune.
Se analysen