Erhvervsfolk fik noget at tænke over og gode råd til handling.

25. september 2015

Øget konkurrence, større kvalitetskrav fra kunderne og mere for pengene gør, at innovation skal tænkes mere ind i virksomhederne, ellers bliver de overhalet af konkurrenterne.

Derfor mødte 114 erhvervsfolk op for at høre om Supply Chain og innovation på SDU i Kolding fredag formiddag. Her havde Børsen og Business Kolding i samarbejde med Professor Jan Stentoft sat fokus på, hvordan virksomhederne kan optimere for at få bedre performance.

- Virksomhederne har alt for travlt med at komme videre, og så glemmer de at få ryddet op i de gamle systemer. Derfor er det vigtigt, at virksomhederne går et skridt tilbage, og gør sig klart, hvilke varer de tjener penge på, og hvilke det er bedre at skille sig af med, fortalte professor, Jan Stentoft.

Han er fortaler for at virksomhederne får skabt sammenhæng, så strategien i ledelseslaget også føres videre i produktionen. Det handler ikke kun om nye markeder og nye produkter, det handler i lige så høj grad om distributionskanaler og kapitalbindingen på lageret.

Stamdata er afgørende for succes

En af de virksomheder, der var med, var Techcluster. Her fortalte CEO Per Lynnerup om vigtigheden af, at udviklingen ikke går så hurtigt, at stamdata på et produkt forsvinder.

I dag har virksomhederne måske leverandører i tre forskellige lande, så nytter det ikke at tre forskellige leverandører skal vurdere om en lille del af produktet er i plastik eller stål.

- Det er vigtigt, at et hvilket som helst produkt er beskrevet i detaljer, og i virksomhederne skal der være klare retningslinjer for, hvem der har ansvaret for at opdatere stamdata. Det er udviklingsafdelingen, der føder barnet, og det er dem, der ved hvad størrelse barnet bruger i sko, og så er det også dem, der skal sørge for at skostørrelsen indgår i barnets stamdata, fortalte Per Lynnerup.

Hurtighed giver ordrer i fremtiden

Hurtig levering er et af de største konkurrenceparametre i fremtiden. De fremmødte hørte også om omnichannel logistik. Her var det CEO fra Prime Cargo, Morten høgsberg Nielsen, der fortalte om forbrugernes behov, og om at hurtig levering er et af de største konkurrenceparametre i fremtiden.

- Hvis en kunde har bestemt sig for en vare, så bliver det den virksomhed, der kan levere først, der vinder ordren. Så decentraliser dine lagre, sørg for at kunderne har adgang til alle færdige produkter, gør din Supply Chain til dit lager, lød rådet.

Morten Høgsberg Nielsen opfordrede til, at man fremover gør sit lager gennemsigtigt for salg og marketing, så kunderne kan bestille en vare direkte fra den færdige produktion.

IT som udviklende faktor

Det altafgørende for et godt flow i Supply Chain er et godt IT system, der binder hele virksomheden sammen. Ralf Daugbjerg, seniorkonsulent fra Elbek og Vejrup fortalte de fremmødte om, hvordan man ved hjælp af ERP systemer kan få styr på de forskellige processer i en virksomhed.

Procedure beskrivelser er vigtige. Ralf Daugbjerg fortalte blandt andet, at IT systemer der er lavet rigtigt, kan give merværdi i en virksomhed. På den måde synliggøres det overfor alle, hvem der har ejerskabet på de forskellige processer. Der kan laves advarsler, når lageret er tømt, eller når der er efterspørgsel på en bestemt vare.

Udvikling sker gennem mennesker

Sidst men ikke mindst skal virksomhedens innovation ikke kun ske gennem teknologi. Claus Sneppen fra 3rd dimension gav sine erfaringer videre. Han har i mange år studeret, hvordan man holder møder, og hvilke møder der er de bedste.

Han præsenterede to forskellige studier. Og her var hovedpointerne, at hvis man skal skabe innovation, så skal alle led i forsyningskæden være inddraget. Og ikke mindst så skal brugerne eller kunderne inddrages. Han opfordrede virksomhederne til at tænke andre personer ind i idéudviklingen. Det er nemlig først, når noget skaber værdi for kunden, at innovation lykkes. Budskabet fra ham var derfor: Nedbryd siloerne og skab nye netværk - så følger innovationen.

Det fik de med sig hjem:

Camilla Birkeland, Linak

- Vi blev bekræftet i, at vi går i den rigtige retning. Vi har allerede haft møder, hvor vi har inddraget vores kunder i udviklingen. Men dagen har givet os lyst til at fylde mere på og udbygge inddragelsen af kunderne.

Lene Jæger Klausen, Gelb Tekst & Kommunikation

- Jeg er meget inspireret af, det jeg har hørt i dag. Især det vigtige i at alle bliver inddraget i innovationsprocesserne. Kommunikationen i virksomheden kan være afgørende for, at alle afdelinger forstår, i hvilken retning de skal gå.