Men cand. it. Hanne Bjerre Cowling havde som nyuddannet svært ved at afkode stillingsannoncer i forhold til den teoretiske it-viden, hun som stod med.

23. september 2022
Af Anette Jorsal (Foto: Jakob Boserup)

Da Hanne Bjerre Cowling stod med sin cand.it og en ph.d. oven i hatten fra SDU i Kolding, var den største udfordring for hende at finde ud af, hvordan hendes store og generelle viden på it-området kunne oversættes til et job i erhvervslivet. Hun læste flere gange jobannoncer og tænkte: ”Hvad pokker mener de med dét, de skriver?!”

- Cand.it. er en uddannelse, der favner bredt, og som du kan bruge til rigtig meget forskelligt alt efter dine interesser. Den første hurdle var, hvordan jeg kunne få koblet en stor teoretisk viden til et job. Jeg kan huske, at det var svært at koble min viden med dét, jeg læste i jobannoncer, da jeg skulle have mit første rigtige job, fortæller Hanne Bjerre Cowling.

“Cand.it. er en uddannelse, der favner bredt, og som du kan bruge til rigtig meget forskelligt alt efter dine interesser. Den første hurdle var, hvordan jeg kunne få koblet en stor teoretisk viden til et job.”

Hanne Bjerre Cowling

Det skulle dog vise sig, at hun i 2015 stod med en viden, som snart blev meget efterspurgt. Hanne Bjerre Cowling havde under sin bachelor beskæftiget sig med it og etik, og hun skrev både kandidatspeciale og senere ph.d.-afhandling om forskellige it-etiske problematikker. Ph.d.-afhandlingen handlede om balancen mellem individets ret til privathed og statens ret til at overvåge borgerne og indsamle viden. Et emne, der i den grad kom i fokus, da Edward Snowden i 2013 afslørede data-hemmeligheder fra den amerikanske sikkerhedstjeneste (NSA). Og igen, da persondata-forordningen (GDPR) trådte i kraft 25. maj 2018. En dag, der fremadrettet sikrede mange jobs for personer med ekspertise inden for persondata. Hanne Bjerre Cowling fortæller:

- Da jeg første gang skulle have faget etik og it under min bacheloruddannelse, tænkte jeg: Det her bliver det mest kedelige! Men det endte med, at jeg skrev både bachelor, kandidatspeciale og ph.d. med afsæt i det fag, hvor jeg arbejdede med spørgsmål som: Hvor meget data bør vi indsamle? Og hvad bør vi bruge det til?

Ph.d. og job i Sydney
Hanne Bjerre Cowling fik i sin tid øje på uddannelsen humanistisk informationsteknologi, da hun besøgte en uddannelsesmesse.

“Etik og it var for ti år siden et meget abstrakt fag for mange. I dag er det i den grad kommet på agendaen”

Hanne Bjerre Cowling

Hun valgte at læse faget på SDU i Kolding, for – som hun siger ”ikke at drukne totalt i mængden” på et stort universitet.

Hun skrev en del af sin ph.d. i Sydney, hvor hendes kæreste arbejdede, og hun underviste i perioder på SDU i Kolding. Efter endt ph.d.-studie flyttede hun til Sydney og fik job hos PwC som konsulent i data privacy compliance i et team, der arbejdede med digital trust.

Da hun og kæresten fik deres første barn, rejste familien til Danmark, og hun blev hos VELUX-koncernen ansat som leder af et compliance-program på data-privacy-området.

- Etik og it var for ti år siden et meget abstrakt fag for mange. I dag er det i den grad kommet på agendaen, siger Hanne Bjerre Cowling og tilføjer:

- Cand.it. giver en meget bred ballast med mulighed for at få meget forskelligartede jobs.

For nyligt besluttede Hanne Cowling at tage en pause fra arbejdslivet. Hendes mand har en senior director-stilling i en tech-virksomhed i Paris, og de har begge arbejdet meget. Hun har sagt sit job op, og efter en måned i Sydfrankrig med familien vil hun nyde flere måneders frihed med de to børn, inden de skal i skole. Først derefter er hun igen jobsøgende.