Virksomhedsguiden har udarbejdet et tema med vejledning for virksomheder om ny coronavirus (COVID-19). Find vejledning om, hvilke forholdsregler din virksomhed kan tage i forbindelse med ny coronavirus (COVID-19).

3. marts 2020

Mange virksomheder skal med ny coronavirus forholde sig til en række ukendte problemstillinger i forhold til medarbejdere, forretningspartnere og kunder. Det er sigtet, at den digitale vejledning på Virksomhedsguiden skal kunne håndtere de fleste behov fra virksomhederne.

Det skal du være opmærksom på, hvis din medarbejder er fraværende pga. coronavirus

Få svar på ansættelsesretlige spørgsmål, hvis din medarbejder er smittet eller i fare for at blive smittet med coronavirus. Find bl.a. svar på, om din medarbejder skal have løn under karantæne.
Læs mere om, hvad du skal være opmærksom på

Hvad gør jeg, hvis min medarbejder udviser sygdomstegn?

Bliv klog på, hvordan du skal forholde dig, hvis din medarbejder bliver ramt af coronavirus. Fx anbefales medarbejdere at blive hjemme og ikke møde op på arbejde, før der er lavet en lægefaglig vurdering.
Læs mere om, hvad du skal gøre, hvis din medarbejder udviser sygdomstegn

Forholdsregler ved forretningsrejser

Hvis du har rejsende eller udstationerede medarbejdere, kan du løbende holde dig opdateret om Udenrigsministeriets rejsevejledning i forhold til sikkerhedsspørgsmål i forbindelse med udbredelsen af ny coronavirus (COVID-19).
Læs mere om forholdsregler ved forretningsrejser

Forretningsaftaler og force majeure

Få svar på, hvad du som køber eller sælger skal gøre, hvis din handel er påvirket af coronavirus. Det er bl.a. vigtigt, at du sætter dig ind i de kontraktlige forpligtelser, som du har indgået, eller er ved at indgå, og orienterer dig i bestemmelserne om misligholdelse – særligt bestemmelserne om force majeure.
Læs mere om forretningsaftaler og force majeure