Af Morten Bjørn Hansen, Adm. direktør, Business Kolding

Corona-virussen har fortsat et hårdt greb om Koldings virksomheder, viser en ny udgave af Business Koldings COVID 19 spørgeskemaundersøgelse.

Særligt de helt nye virksomheder er havnet i stormvejr, og borgmester Jørn Pedersen er klar til at understøtte iværksætteriet i Kolding når samfundet åbner igen.

Business Kolding har i perioden 20.-27. april gennemført anden runde af spørgeskemaundersøgelsen om konsekvenserne af Corona-virussen. 370 virksomheder har svaret på spørgsmålene, og blandt dem har 25 procent af virksomhederne i stikprøven har mistet mellem 76-100 procent af omsætningen.

Det er en lille forbedring i forhold til sidste måling, men rokker ikke ved billedet af, at Corona-virussen ikke kun koster menneskeliv, men også koster virksomheder og arbejdspladser.

”Der er heldigvis fortsat mange virksomheder, der ser ud til at komme helskindet gennem krisen. Men et stort mindretal har bekymrende store udfordringer,” siger Morten Bjørn Hansen, adm. direktør i Business Kolding.

Undersøgelsen viser, at særligt de helt nye virksomheder mærker store konsekvenser. Iværksætterne er klart overrepræsenteret blandt de virksomheder som taber en stor del af omsætningen, og derfor vil der efter sundhedskrisen er overstået været et stort behov for at understøtte iværksætteri i Kolding.

Læs resten af artiklen
Har du brug for at genstarte din virksomhed? Erhvervshus Sydjylland har netop skudt tilskudsprogrammet ”CoronaGenstart” i gang. Programmet skal være med til at hjælpe corona-ramte virksomheder.
Læs mere ↗
Ifølge undersøgelser foretaget af VisitDenmark lå antallet af overnatninger i Danmark i februar 2020 8,8% over niveauet for 2019 – svarende til næsten 2,2 mio.overnatninger i februar. Men så kom Corona/Covid19.
Læs mere ↗
Foreningen Business Kolding skulle efter planen have afholdt sommerarrangement den 15. juni, men grundet COVID-19 situationen har vi valgt at aflyse.
Læs mere ↗
Virksomhedskontakten Jobcenter Kolding står klar til at hjælpe her under corona-krisen.
Læs mere ↗
Business Kolding har gennem den seneste tid afholdt en lang række webinarer – og de kommer langt omkring. Både på indhold, men også hvor deltagerne kommer fra – og hvem der deltager

Destination Sønderjylland, Business Esbjerg og Business Kolding har i samarbejde bedt Signe Jungersted give sit bud på trends og forventninger til turismen post-corona.

05. maj 2020 kl. 9.00
Føler du dig 100 % klædt på til at åbne igen for gæster i forhold til Covid-19? Hør med når Destination Sønderjylland, Business Esbjerg og Business Kolding har inviteret Lene Bildtoft fra Arbejdsmiljøeksperten og Poul Fejer Christiansen fra Feriehusudlejernes Brancheforening.
07. maj 2020 kl. 16.00
På baggrund af situationen med coronavirus, gennemfører vi p.t. Gratis Rådgivning online / telefonisk. Har du konkrete spørgsmål omkring din forretning, som mindre virksomhed eller iværksætter, er du velkommen til at booke en tid til online rådgivning.
14. maj 2020 kl. 9.00
Business Kolding har indgået aftale med Erhvervshus Sydjylland, hvor en af Erhvervshusets medarbejdere vil være at finde i Business Koldings mødelokale i Pakhuset på forskellige datoer.
25. maj 2020 kl. 8.30
​​Kompetenceløft skal gribes an som hvis man vil spise en elefant, den skal skæres ud i mindre bidder. Vi skærer med dette arrangement den første bid af elefanten.
Læs mere og tilmeld dig her ↗

Foreningen Business Kolding byder velkommen til følgende nyt medlem:

• Smil Lab - kreativ idéudvikler
  • Merete Hellesøe - hjælper virksomheder med deres online tilstedeværelse