Har du styr på, hvad du kan trække fra i momsregnskabet?

Senest 2. september skal ca. 450.000 virksomheder indberette og betale moms for første halvår eller andet kvartal 2019.

Bliv klar til momsfristen 2. september.

For at kunne indberette og betale den rette moms, skal der være styr på bilag og bogføring. Det er ikke altid let for små og nystartede virksomheder. Nogle bilag kan nemlig godt give udfordringer.

Må du fx trække frokosten på restaurant med en forretningsforbindelse fra? Udgifterne i forbindelse med en rejse? Eller hvad med en ny computer? Bogføring er ikke altid helt enkelt. Der er mange ting, der spiller ind, fx hvordan udgiften er betalt og brugt.

Derfor har Skattestyrelsen lavet en bogføringsguide. Indtil videre er den målrettet enkeltmands-virksomheder med momspligt og uden ansatte.

Du bliver guidet på vej
Med Bogføringsguiden får du svar på, hvilke bilag du kan få fradrag for, og hvor meget du kan trække fra. Samtidig hjælper guiden dig til at bogføre bilagene på de rigtige konti. Du skal blot svare på nogle enkle spørgsmål om dit bilag. Så får du svar på, om bilaget giver fradrag, og hvordan det bogføres.

Guiden kan hjælpe dig med at bogføre en lang række bilagstyper - også dem som mange virksomheder har svært ved at bogføre korrekt. Det er fx udgifter til repræsentation, telefon og rejser.

Seneste nyheder

For mere end 40 år siden startede el-virksomheden AB Electric op i Det Gamle Mejeri i Bjert – siden har de været igennem en rivende udvikling, og er flyttet i større lokaler på Birkedam i Kolding. Tanker og tiltag om bæredygtighed og grøn omstilling kommer i dag både virksomheden og deres kunder til gode.

Hvert år offentliggør Børsen en liste over de 1000 største virksomheder i Danmark. I corona-året 2020 landede den samlede omsætning i disse virksomheder på 3346 mia. kr., hvilket overraskende er højere end 2019, hvor tallet var på 3310 mia. kr. 25 virksomheder fra Kolding kommune er på listen.

Der er så uendeligt mange uddannelser, man kan vælge imellem i dag, men hvordan finder man den rette uddannelse? Og hvilke kompetencer efterspørger virksomhederne?