Etableringen af Koldings nye videns- og forskningscenter i gang

I dag ankom den første maskine til NEXTTECH. Det er en SLS Plastik printer, der vejer 1700 kg, og er 2,6 meter høj.

De første 3D-printere installeres inden sommerferien. De leveres og serviceres af Canon Danmark, der også aktivt indgår i et strategisk teknologipartnerskab med NEXTTECH. For at styrke netop produktionsvirksomhederne er valget i første omgang faldet på 3D Systems produkter indenfor SLS-print til fremstilling af stærke og fleksible slutprodukter og MJP-print til fremstilling af bl.a. prototyper.

”NEXTTECH er et helt nyt og spændende tiltag i Danmark og vi hos Canon Danmark er glade for at kunne være en del af denne etableringsproces”, udtaler Erik Bo Andersen, Konsulent hos Canon Danmark.

Derudover er der investeret i en særlig SLA printer fra AddiFab, hvor fokus bliver på høj printkvalitet og udvikling af en automatiseret produktionslinje omkring AM. Printeren står efter planen klar i det sene efterår.

”NEXTTECH etablerer et AM økosystem af international topklasse, og vi er stolte af at være med til at sætte nye standarder på integrations – og automatiseringssiden”, udtaler Lasse Staal, CEO, AddiFab.

NEXTTECH drives som en forening, hvor virksomheder gennem et medlemskab kan få adgang til viden, sparring og faciliteter til AM i produktionskvalitet. Foreningens bestyrelse består af repræsentanter for Business Kolding, Trekantomraadet.dk, Aalborg Universitet og medlemsvirksomheder.

NEXTTECH åbner i august, og bliver revolutionerende for områdets produktionsvirksomheder. NEXTTECH har indgået samarbejde med Canon, som får til ansvar at fylde centeret op med tidssvarende og fremtidsrettede printere.

Seneste nyheder

Ejerne bag Danmarks eneste producent af analoge tavler, Nordisk Group – tidligere Nordisk Skoletavle Fabrik, overvejede for fire år siden i hvilken retning virksomheden skulle bevæge sig, og i den forbindelse blev bæredygtighed udstukket som et pejlemærke. Det fortæller Nicky Thybo, Business Unit Manager, der udgør tredje generation i Nordisk Group.

”Klong-klong-klong!”. Hos entreprenørfirmaet Aarsleff Rail bimler og bamler den gamle skibsklokke tirsdag formiddag, og det betyder altid, at nu er der kage, fordi der er noget at markere. Og det er også tilfældet her.

På SDU Kolding vil de studerende gerne mødes med virksomhederne – og omvendt. Det gør de i SDU Link, der har til formål at styrke “linket” mellem de studerende på SDU Kolding og områdets virksomheder – bl.a. via virksomhedsbesøg og oplæg på skolen. Senest gik turen til GLS Danmark.