Erhvervstilskud til energieffektiviseringer

Private virksomheder kan få tilskud fra Erhvervspuljen til energispareprojekter. Tilskuddet dækker op til 50 % af omkostningerne.

Erhvervspuljen

Energispareprojekter kan både sænke energiudgifterne og forbedre konkurrenceevnen, men bliver ofte ikke gennemført, hvis tilbagebetalingstiden er for lang. Tilskud fra Erhvervspuljen giver kortere tilbagebetalingstider, så flere projekter kan blive til virkelighed.

Energispareprojekter er med til at sænke energiforbruget i Danmark som et led i målet om at reducere Danmarks CO2-udledninger med 70 % i 2030.

Justeret Erhvervspulje – forventet åbning 1. november 2022

Partierne bag aftalen om justering af Erhvervspuljen har besluttet at fremrykke puljens nye regler, så de som udgangspunkt træder i kraft 1. november 2022. Når puljen åbner igen, vil det dermed være med en række ændringer, som skal være med til at gøre det nemmere for virksomhederne at få en hjælpende hånd til den grønne omstilling.

Ændringerne af Erhvervspuljen omfatter:

1. Indførelse af CO2 som supplerende tildelingskriterie, som vil åbne for, at projekter, der sparer CO2 men ikke energi, kan opnå støtte via Erhvervspuljen, f.eks. støtte til konvertering væk fra fossil gas til f.eks. biobrændsel eller fjernvarme.
  2. Fjerne krav om konkurrenceudsættelse, så støtten kommer hurtigere ud at virke.
  3. Mulighed for igangsættelse af projekter efter indsendelse af ansøgning.
  4. Positivliste med tiltag som modtager en fastsat støttesats for at lette administrationen.
  5. Højere støttesats til investeringer i grøn omstilling inkl. energisparende initiativer.
  6. Stop for tilskud til installation af nye gaskedler.
  7. Prioriteringsfaktor for gaskonverteringer, så det økonomiske incitament til ansøgning om gasreducerende projekter øges.

På SparEnergi.dk/erhvervstilskud finder du mere information om, hvem der kan ansøge Erhvervspuljen, og hvad der kan søges støtte til. Du finder også inspiration til, hvordan du igennem energieffektiviseringsprojekter kan styrke din virksomheds grønne profil og bundlinje.

Seneste nyheder

Foreningen Business Kolding søger 10 nye medlemmer til repræsentantskabet i 2023. Vil du være en del af et spændende netværk, som er med til at give input til erhvervsudviklingen i Kolding Kommune? Så er Foreningen Business Koldings Repræsentantskab måske noget for dig?

Til daglig lever Ronald Hofman af at sælge sikkerhedsmaterialer i en større virksomhed i Odense, men nu har han åbnet eget galleri i Kolding, og udlever dermed drømmen om at sælge kunst, der passer til mennesket – og ikke til sofaen.

Sig ja til en praktikant

Har du og din virksomhed tradition for at have praktikanter fra folkeskolen i erhvervspraktik? Måske det var noget I skulle overveje, for selv et ungt menneske fra 8. eller 9. klasse kan bidrage til din virksomhed.